Un descarrilament que ens ha preocupat
Divendres, dia 14 d’agost, va descarrilar un tren carregat de potassa a l’alçada de Santpedor, prop de la Sèquia de Manresa. Es van vessar a l’aigua unes 40 tones de potassa, cosa que va obligar a fer diversos treballs per retirar el producte, però sobretot per desviar l’aigua cap a la depuradora de Manresa, per no afectar l’aigua de la Sèquia i del Parc de l’Agulla. En la solució del problema hi van treballar diverses empreses i agents afectats: l’ACA, Aigües de Manresa, FGC, Protecció Civil, Bombers, Mossos d’Esquadra i Agents Rurals.
Un cop normalitzada la situació, és hora d’analitzar a fons què ha passat i prendre les mesures necessàries per tal que no es repeteixin incidents d’aquesta mena.
El nostre poble se’n pot veure afectat tant perquè el tren de potassa, provinent de la mina de Súria, passa per Callús, com pel fet que l’aigua que consumim prové en part de la Sèquia de Manresa.
L’empresa Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va enviar una nota als ajuntaments afectats en què, després d’analitzar diferents possibilitats sobre les causes del descarrilament, conclou que “la hipòtesi més versemblant es l'aparició d'un defecte puntual en el tram de via que no afecta la locomotora i afecta els vagons i provoca el seu descarrilament”, tot i que aquesta hipòtesi no es pot comprovar perquè l’estat de destrossa en què han quedat la via i la plataforma no ho fan possible.
Com a ajuntament estem preocupats per la seguretat dels nostres conciutadans i per això hem reclamat que, com més aviat millor, s’aclareixin les causes de l’accident i es prenguin les mesures necessàries perquè no torni a passar.
El transport de mercaderies amb tren és un dels sistemes més segurs i més ecològics. Per això hi estem a favor. Però alhora reclamem que les infraestructures que el fan possible estiguin en les condicions necessàries per garantir tant la seguretat del transport com l’eficiència. I estem segurs que aquesta és també la voluntat tant de l’empresa explotadora de la mina (Iberpotash), com de l’empresa que en fa el transport (FGC). La seguretat i l’eficiència reclamen inversions periòdiques tant en manteniment i en revisió com en noves infraestructures si fos necessari.
Aquest accident hauria de servir per aprendre la lliçó: analitzar-ne les causes i prendre les mesures necessàries perquè no torni a passar. Bona part del futur industrial de la comarca hi està en joc.