Atès l’increment de reclamacions per presumptes fraus sobre compres a domicili, l’OCIC organitza diverses accions de conscienciació per garantir una major autoprotecció financera per part de la ciutadania.

El Servei d’Inclusió Social, treballant de manera coordinada i conjunta amb l’OCIC, inclou aquesta actuació en el marc de la campanya #BagesTractamBé.

Després de detectar un augment significatiu de reclamacions i consultes per fraus a domicili, i fent-ho coincidir també amb el Dia mundial dels drets del consumidor, que se celebra aquest dijous 15 de març, des de l’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor (OCIC) s’engega una campanya per explicar tots aquells aspectes relacionats amb les compres fora de l’establiment. A més, també es donarà a conèixer el dret de desistiment, facilitant així coneixements als bagencs i bagenques perquè puguin deixar sense efecte els contractes signats.

Durant l’any 2017, des de l’OCIC es van tramitar 28 reclamacions sobre l’activitat comercial a domicili, moltes d’elles per part de persones grans, unes xifres que representen un increment del 100% respecte a l’any anterior. A més, es van atendre 86 consultes relatives a aquesta temàtica, moltes sense derivar en una reclamació per haver estat informats prèviament sobre com desistir del contracte en temps i forma. El conseller de l’Àrea de Suport als Municipis, Enric Forcada, assegura que “des del Consell Comarcal volem advertir a la gent gran del perill d’aquestes estafes i volem fer una crida perquè estiguin alerta en tots aquests casos”. I afegeix que “amb aquesta campanya volem dotar d’eines i hàbits de comportament a tots els consumidors i en especial a la gent gran perquè denunciï aquests abusos”.

Tallers als municipis de la comarca

Des del Consell Comarcal s’ha habilitat aquest formulari perquè totes aquelles institucions públiques i privades -incloent ajuntaments, casals de la gent gran, equipaments municipals, entitats o associacions, entre d’altres-, puguin sol·licitar tallers informatius d’una hora de durada. D’aquesta manera, en el marc de la campanya #BagesTractamBé, de sensibilització i prevenció dels maltractaments a les persones grans, des del Servei d’Inclusió Social també es difondran aquests tallers en coordinació amb l’OCIC per evitar així qualsevol abús vers aquest grup d’edat, afavorint el seu bon tracte, apoderament i la seva autoprotecció.

En el cas que altres col·lectius estiguin interessats a sol·licitar els tallers, podeu contactar directament amb l’OCIC a través del mail ocic@ccbages.cat o al número de telèfon 93 693 03 53.

Paral·lelament a l’oferiment d’aquestes sessions, el Consell Comarcal també compartirà a través dels seus perfils a les xarxes socials diverses píndoles informatives amb l’objectiu d’incrementar la conscienciació dels ciutadans sobre els seus drets. A més, des de l’OCIC s’ha elaborat un document de consulta permanent per tal que els usuaris i usuàries puguin conèixer tots aquells aspectes relacionats amb les compres fora d’establiment comercial i l’exercici del dret de desistiment.

D’aquesta manera, es resoldran els dubtes relacionats amb les visites de comercials a domicili, les trucades comercials i la contractació telefònica, les revisions de gas o el dret de desistiment respecte als anteriors tipus de contractacions, entre d’altres. Per conèixer totes les propostes que s’ofereixen, podeu consultar aquest enllaç.